Saturday, January 2, 2010

MALAYSIAN STUDIES

memandang kn esk paper malaysian studies.. aku pon sememangny xdpt nk msk2 kat otak ni... hehee... cara pembelajaran aku ni laen sket coz aku suke berfantasi... owh well... pengaruh komik yg meluas~!!!! ahahahahahahhaa eyauuw~!! baru la bole nk ingt....(itu baru stdy smart..kot) selaluny aku akan tulis dlm paper... memandangkn aku sgt malas nk bgn pg stdy room...utk amek paper n pen... so mari aku apply kat sini je.... ok!!! TOTOP BUKUUU.... N~ MULA!!!!
(Atas fahaman sndiri)


sebelom korng bace... nk bg taw... subject ni dlm dwibahasa..tp we all pakai bhse melayu laa mesti pelikn.. nape la subject ni dlm bhse melayu.. aku pon tataw kenapa... mungkin sbb "MALAYSIAN" kot.. so perlula memartabatkn bahasa kite...kn?

subject : MALAYSIAN STUDIES



CHAPTER: 6



Bentuk Perlembagaan:

ia terbahagi kepada dua...

1. perlembagaan bertulis :

  • ia akan di kumpul dan di susun dalam satu surat
  • ia adalah kukuh dan xbole dipinda kecuali ia tercatat dlm perlembagaan bole pinda
  • parlimen bole mengumbal undang2 sekirany ia tidak bertentangan dgn kebebasan asasi
  • mahkamah bertujuan utk mentafsir undang2 serta melindungi pelembagaan

2. perlembagaan xbertulis:

  • ia tidak dikumpulkn didalam satu surat.
  • cth: akta parlimen & keputusan mahkamah
peruntukan utama dlm p'lmbagaan
  • K-kewarganegaraan: status istimewa dan dpt hak istimewa -> mengundi, msk plitik..bla3!
  • H-hak asasi: t'bhgi dlm 2 ktogri... kebebasan terhad & k. mutlak
  • A-agama: agama islam agama rasmi
  • Ba-bahasa: b.m merupakan bahasa utama
  • K-kedudukan istimewa: org melayu dan peribumi sabah serawak cth: pnjaman,bsiswa

ciri2 pelembagaan persekutuan

  • malaysia sebagai persekutuan
  • raja berpelembagaan
  • demokrasi berpalimen
  • agama islam -agama rasmi
  • bebas membuat undang2
  • pengsingan kuasa
  • ketinggian plmbagaan

(setelah khayal 20min dgn facebook)

procedures to amend the constitution (tetibe english plak?)
prosidur pindaan perlembagaan:

  • p'lmbagaan bole dipinda melalui proses pindaan di parlimen
  • pengubahsuaian diperlukan mengikut perkembngan semasa

-syarat2 utk membuat pindaan thdp pelambagaan persekutuan

  • mdpt persetujuan 2/3 dr ahli dlm dewan tnpa persetujuan luar
  • mmpunyai kepntingan terhdp sabah&serawak
  • perkara yg snsitif perlu la mendapatkn persetujuan raja2

CHAPTER 7

kebudayaan dan adat resam

melayu:

b.m adlah dr Bahasa Austonesia. yg terbahagi kpd 3...

  • smnanjung dan kepulauan msia: mlysia,indon,philipna & mdgascar.. HA?? MDGASCARRR??????

haaaaaaaaaaaaa???? erk!! aku xtaw!!!! ermm2.. xpe aku kne stdy lg part ni.....

Komposisi Dan Taburan Penduduk

erkk...wtf... tataw la... ok next!!!!!!!!!!!!!!!!

CHAPTER 8:

Masalah perpaduan Kaum

  • 13 mei 1969
  • punca utama: dasar pecah perintah" dr pihak british

masalah yg menjerumus kpd perpecahan:

  1. penempatan
  2. sektor ekonomi
  3. agama dan keprcayaa.... ape lg weyh???~
  4. pemahaman politik
  5. pemeritahan jepon
  6. pengunaan akhbar yg berbeza

usaha2 kerajaan utk memupuk perpaduan:

  • dasar pendidikan
  • dasar ekonomi baru (DEB)
  • majlis perundangan negara (MAPEN)
  • RUKUN NEGARA
  • dasar kebudayaan

(explnation nnt aku bantai je la main pon itu penting bukan???? keh3)

peristiwa 13 mei ...aku rse la kn yg ni msk essay taw....

tp x pe la aku da buat research bagai nk gile... insyaallah aku bole buat tang ni...

CHAPTER 9

Wawasan 2020

ermm.. yg ni aku xsure yg mana akan keluar... memandngkn note aku ni tah mana... so aku agak2 je la... td da gi umah akim... photostat ..rupe2ny 1 salah photostat..nk menapak ke rumah dier bukan da dokek... so redha je laaa~
bentuk cabaran yg harus di rialisasikan:
  • mwujudkn masyarakat yg berjiwa bebas
  • mwujudkn msyarakat yg adil ekonominy
  • mewujdkn msyarakat yg makmur
  • " " yg libral dan matang serta bebas mengamalkn adat dan menhormati agama...
  • " "yg bermoral dan beretika...

ermmm cukp la 5.. selaluny nk 5 je.... SUPAH DEN MALEH~!!!!!

Ainaa ... proses penghafalan maseh di tahap RENDAH!!!!! ESK EXAM!!!

GUD LUCK TO MYSELF!!!!

No comments:

scroller


I made this widget at MyFlashFetish.com.